IM uinti sub 1 h kohtuullisella treenimäärällä?

Tämän kuluneen kauden aikana olen saanut omaan uintiini hieman lisävauhtia (täyden matkan uinti) ja pohdin miten tässä niin pääsi käymään. Vuoden alussa olin kuitenkin toukokuuhun asti täysin uimatta, hallien ollessa kiinni rajoitusten vuoksi. Moni triathlonisti käyttää paljon aikaa uimahallissa ja lukemattomia tunteja kaakeleita katsellen, silti ajat kilpailuissa painuvat yllättävänkin hitaiksi. Ajattelin että laitan omia ajatuksia ja vinkkejä miten voisi saada IM uinti ehkä vähän vähemmällä kuntoon.

Omat kauden treenit

Aloitin uinnit toukokuussa avovedessä. Taisin käydä jopa huhtikuun puolella pari kastautumista meressä, mutta ne olivat ehkä enemmän fiilistelyä kuin treeniä. Toukokuun puolesta välistä meillä oli hyvä ryhmä, jonka kanssa kävin uimassa Saarijärvellä ja huippukoutsi Aki Hurula oli vetämässä treenejä. Tästä sai loistavan startin kauden uintiin, kun joku katsoi  hieman tekniikan perään ja lisäksi uitiin sopivia erivauhtisia ja -pituisia vetoja. Rennon reippaasti vauhti tuli tutuksi 🙂 Avovesiuinnin kauden alkuun koin myös sen suhteen positiiviseksi, että alkuun tuli vain uitua, ilman tietoa vauhdista. Tämä lähestyminen täytyy muistaa tulevinakin kausina, kello pois ranteesta alkukaudesta, eikä seurata vauhteja kuin vasta vähän myöhemmin, kun on saanut pohjaa uintiin.

Kaudelle hyvä startti Saarijärven uinneista

Toukokuun loppupuolella ja kesäkuun alussa uin 2-3 kertaa viikossa. Suurinpiirtein siten, että 2 treeniä avovedessä ja hallien auetessa kesäkuussa, viikon kolmas uinti altaassa. Uinnit olivat kaikki alle tunnin treenejä (tehokas uintiaika) ja uinneissa oli harvoin pelkkää kelausta. Uimme paljon sellaisia 150-300 m pituisia vetoja eri vauhdeilla, hakien sitä omaa rentoa reipasta menoa.

Kauden uinnin kokonaismäärä itselläni kertyi 1.1.-15.10. väliselle ajalle 29 tuntia 15 minuuttia ja 97 634 m. Tässä täytyy huomauttaa, että sisältää avovesiuintia enemmän, jolloin mitta vähän heittää todellisesta,  mutta suuruusluokan tuosta saa kiinni.

Kauden tulokseni kisoissa

Kauden uintini kilpailuissa oli kaikesta uintitauosta huolimatta vahvinta tekemistä tähän mennessä triatlon ”urallani”. Löysin hämmästyttävän nopeasti luottamuksen uintiin keväällä ja tämä antoi tosi kivasti kilpailujen startteihin levollisen olotilan, mikä osaltaan varmasti taas ruokkii lisää onnistumisen mahdollisuutta. IM uinti on kuitenkin paljon kiinni luottamuksesta omaan tekemiseen ja rennosta fiiliksestä.

Tuloksia: 4speed CUP Kaitalampi 2km 30:32, IM 70.3 Lahti 30:13 (yllättävän hidas uinti kaikilla), Challenge Turku viestin uintiosuus 29:28, IM Copenhagen 58:38 ja lopuksi IM Mallorca 57:56.

Vinkkini uintivauhdin metsästykseen

Uinti on tekniikkalaji. Väitän, että pelkästään määrää paiskimalla et tule nopeammaksi. Termi ”feel the water” on aidosti hyvä ymmärtää. Opettele tuntemaan vesi ja kuinka käden ote vedessä toimii. Tunne asento vedessä ja kuinka vartalo on vaaka-asennossa. Muista, että vartalo on kuin tasapainolauta, jos nostat päätä -> jalat tippuu, jos pidät käsiä liu-ussa veden pinnalla -> jalat tiippuu. Kauden alussa tee vaikka kokonaisia treenejä keskittyen pelkästään erilaisiin tekniikka harjoituksiin. Ihan aluksi voi hakea pelkästään kellunnasta lähtöjä pienillä potkuilla, jolloin tuntee sen veden nosteen ja asennon.

Kun vartalon asento alkaa hahmottua, kiinnitä huomiota rytmiin. Käsi pysyy liu-ussa ja ”odottaa” toista kättä. Käsi lähtee vetoon vähän ennen kuin toinen käsi tulee ylhäältä veden sisälle. Tämän lisäksi potku ajoittuu käsivedon alun kanssa samaan aikaan, jolloin käsivedosta saa kiihtyvän ja hyvän vauhdin uuteen liukuun. Täydenmatkan kisassa käsien ei tarvite pyöriä kuin tuulimyllyt vaan hyödynnä liuku ja sen tuoma rentous ja helpotus uintiin.

Potku lähtee lantiosta. Pelkästään jalalla tehtynä potkuun ei saa tehoa ja sitten siitä helposti muodostuu enemmänkin jarru kun polven liiallisesti koukistaa. Lantiosta lähtevä potku kääntää samalla vartalon kiertoon ja antaa käsivedolle hyvän linjan voimakkaalle vedolle vartalon vierestä.

Mikäli tähtää täydenmatkan kisaan niin treenaa riittävän pitkiä vetoja kisavauhdilla tai vähän sitä kovempaa, vaihtele nopeutta, kevyt on kevyttä ja kisavauhti on kisavauhtia. Tällä saat luottamusta ja tuntumaa rentoon kisavauhtiseen uintiin. Itse uin paljon kesällä niitä 150-400 m vetoja kisavauhdilla lyhyellä palautuksella. Todella lyhyet kovavauhtiset vedot ei juuri täydenmatkan kisaan auta, varsinkin jos tekniikka ei pysy niissä muutenkaan hallinnassa.

Ajatus mukana jokaisessa treenissä. Oli uintitreenissä ohjelmana sitten lyhyitä tai pitkiä vetoja, keskity olennaiseen. Tekniikkaan kiinnittäessa huomiota pyri keskittymään yhteen asiaan kerralla, uinnissa on liian monta asiaa kerralla laittaa kuntoon. Yhdessä treenissä voi ottaa teemaksi keskittyä käsivedon alkuun ja sen kurotukseen sekä tunteeseen isossa selkälihaksessa, toisessa treenissä sitten vartalon kiertoon ja hapenottoon ilman päätä nostamatta, jne.

Käytä apuvälineitä fiksusti. Lättäri auttamaan käsivedon tunteen havainnointiin, pullari asennon ymmärtämiseen ja räpylät nilkkaojennuksen parantamiseen jne.

Tsemiä tuleviin uintitreeneihin kaikille

Uinti voi olla sellainen laji, joka helposti ärsyttää ja hermostuttaa, kun kehitystä ei tapahdu. Mikäli itse et pysty löytämään tunnetta veteen ja saa paremmaksi asentoa, suosittelen hyvää uintikoutsia katsomaan vähintään muutamia kertoja perään ja antamaan hyviä vinkkejä drilleihin kuinka juuri sinä voisit kehittää uintia.

Tämän jälkeen anna aikaa uuden oppimiselle ja sisäistämiselle. Tekniikan oppiminen vie aikaa ja vaatii toistoja, mutta laadukkaita toistoja. Eli suosittelen uimaan tekniikan sisäistämisen vaiheessa riittävän lyhyitä settejä, että et väsy liikaa ja tekniikka sen takia romahtaa.

Ilon kautta myös uintiin!

 

2 vastausta artikkeliin “IM uinti sub 1 h kohtuullisella treenimäärällä?”

  1. Hieno ja kannustava analyysi, kiitos! Täyttä asiaa, tällaista lisää, kiitos!

    1. Kiitos Kari.
      Yritetään jatkossakin nostaa esille hyviä ja kannustavia treenikokemuksia. Positiivisen kautta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *